Det blev idag klart att Knöstofta Kommun tecknar avtal med Stockholms Lokaltrafik (SL) angående tunnelbaneanslutning från Knöstofta och Hogvrået till Hufvudstaden. Dock ska inte kommuninevånarena förvänta sig en direkt tunnelbanelinje till Stockholm utan det rör sig om en mer ekonomiskt acceptabel anslutningslösning.
– Ja, det förstår ju varje människa att de inte kan spränga berg och fylla upp dalar och dra spår ända från Stockholm och hit, säger Knöstoftas Kommunikationsansvarige Sven-Erik Luuk O’Motiv. Nä, vad det rör sig om är att SL tillhandahåller ett antal cyklar av klassisk militärmodell i anslutning till tunnelbanestationen i Fruängen. Mot uppvisande av bibliotekskort vid Knöstofta Kommunbibliotek och en dopise … depisa..dupise…en peng som man lägger som pant, kan alla som bor i Knöstofta Kommun per cykel ta sig från Fruängen och hem. Sedan är det bara att man cyklar tillbaka med den så får man igen sin depiso… pant.
På frågan om hur man tar sig tillbaka till Knöstofta när man återlämnat cykeln i Fruängen sade Hr Luuk O’Motiv efter en stunds funderande:
– Man får väl ta taxi. Eller så kan man köpa en tunnelbanebiljett till. För då får man ju låna cykeln igen. Mot pant. Smart va?
Enligt vad KnöstoftaMagazinets redaktion erfar så har förhandlingar kring liknande avtal inletts bland annat med Luftfartsverket, vilket innebär att en direktlinje per cykel mellan Knöstofta och Paris kommer att startas redan i höst. LFV har förbundit sig att upplåta cykeluppställningsplats för våra kommuninnevånare i anslutning till utrikesterminalen vid Flygplatsen Paris/Orly. Dessutom kommer ett antal cykelvärdinnor att medfölja för att tillhandahålla taxfree shopping när väl cyklarna lämnat svenskt territorium.
H Wilding
KnöstoftaMagazinet
[bloggar] SL, Stockholm, Knöstofta, humor, satir, kollektivtrafik [/bloggar]
Lämna ett svar